Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hooked på Barry’s

Är man hooked om man var på invigningspass igår kväll & bokar sedan morgonpass dagen efter?!
Så imorse ringde klockan 6:30 för ett pass på Barrys, och helt ärligt hade jag inte kunnat starta min dag bättre. Det är så jäkla kul inne i det röda rummet. Extra roligt att stockholmsgänget var med och körde!

Ni som undrat lite kring hur passen är uppdelade så är det löpning varvat med styrketräning. Coachen lägger upp passet, men det finns dagar som fokuserar på olika muskelgrupper samt fre-sön är helkropps dagar. Du kan alltså gå på passen för att ge kroppens muskler återhämtning mellan passen så att du inte kör ben alla pass i veckan tex. Det är en perfekt kombo av högintensivt (extremt hög förbränning under och efter passet!!) samt utmanande styrketräning. Är man ute efter att få en vältränad kropp utseendemässigt så är det helt klart en resultatgivande träningsform. Framförallt tycker jag att det är så kul med hög musik, peppande instruktör och själva gemenskapen och känslan där inne. Du kör din grej och det känns ganska anonymt i mörkret med det är samtidigt en peppande gemenskap i rummet! Jag bara älskar hela konceptet! Jag kommer som sagt inte hålla klasser i höst som tidigare var planen, men jag kommer definitivt lägga stor del av min egen träningstid inne i det röda rummet!

Taggad för en grym träningshöst & jag hoppas att vi ses där! Så kul att träffa några av er på invigningen & imorse, tveka inte på att komma fram & säga Hej – det är bara roligt!

Mötte sedan upp fina Audrey för en frukost på LE Gbg. Det blev en smoothiebowl med en rejäl klick jordnötssmör – det tackar man inte nej till 😉

Hoppas att ni får en fin Fredag! 🙂

Vegan snack – 1 månad utan kött & mejeriprodukter – Utvärdering

Då har det gått 1 månad med helt vegansk/plantbaserad kost. Jag har inte ätit mycket kött hemma innan heller eller den typiska ”youghurt med flingor” ”mjölk i kaffet” och ”macka med smör och ost” kosten så för mig har det inte varit en så stor omställning och jag känner verkligen inte att jag saknar något.

Jag gillar talesättet ”the best diet, are the one that you don’t know you are on” i detta fall menar man kosthållning och inte diet. Jag tror verkligen på att hitta ett hälsosamt sätt att äta på som känns naturligt och där du inte känner att du förbjuder dig från saker eller ständigt behöver fundera på vad man och ska äta och inte. Vegansk kost känns SÅ rätt. Efter alla studier och hälsoundersökningar kring ämnet så ser jag inget skäl till att äta animalier eller kött, speciellt inte från den sjuka industrin som ligger bakom de väl paketerade produkterna på Ica som knappt folk har en aning om ligger bakom.

Att äta veganskt gör att man automatiskt utesluter en mängd onyttiga livsmedel som grädde, ostar, korv osv. Plats kvar finns för määängder av grönsaker, rotfruker, frukt, baljväxter osv. Som vi alla är medvetna om är bra mat för våra kroppar. Så att styra om kosten mot veganskt är i många fall ett grymt hälsomedvetet val. Men inte alltid.

Bara för att man är vegan betyder det inte att man äter hälsosamt. Pasta med ketchup är vegansk?! Och inte speciellt näringsrik mat. Skippa processad vegansk/veggo mat då det finns mycket friterat och konstalt som ska vara ”alternativ till kött” samt snabba kolhydrater och överlag sådan mat som inte är nära sin naturliga form. Alltså hellre riktig kokt potatis än pulver-potatismos om ni förstår hur jag tänker.

Sedan har vi tillskotten. Du kan få i dig nästan allt du behöver från vegansk kost så länge du som sagt äter näringsrik mat baserat på exempelvis mycket grönsaker, fibrer, rotfrukter och baljväxter. Men du behöver köpa tillskott av B12 samt gärna ta en multivitamin och D vitamin tillskott för att vara på den säkra sidan.

Hur har det gått på restaurang då?
Både jag och P uppskattar verkligen att gå ut och äta ibland och gärna med våra familjer. Jag tycker om mat samt att laga mat och gillar att testa olika restauranger, olika matkulturer och smaker. Vi har ätit ute ett par gånger under denna månaden och varje gång har det gått att ordna vegansk mat. Det finns nästan alltid veggo/veganska alternativ på menyn (det är ändå 2018) och om inte annat så kan man justera lite. Ta bort osten på det vegetariska alternativet eller göra en förrätt större till en varmrätt osv. Det har inte varit några problem alls.

Mat hemma?
Inga konstigheter. Här är varor jag rekommederar att ha hemma för en enkel vegansk kosthållning:
– bönor, kikärtor, linser, grönsaker, rotfrukter, frysta grönsaker, frusta bär, gryn, ris, bönpasta, quinoa, kokosmjölk, krossade tomater, röror som ajvar och hummus, soltorkade tomater, kikärtsmjöl, olivolja. Det är bra basvaror att ha hemma för att slänga ihop enkla näringsrika veganska måltider.

Utvärdering?
Både jag och P mår STRÅLANDE. För min del känner jag att tarmarna mår kanon med mat som inte känns tung eller där man blir sådär äckligt mätt som jag kunde bli på kött. Min hy strålar, jag har inga dippar i energin och jag känner att jag varje dag ger min kropp en boost av att äta bra mat. Dessutom tycker jag det är kul att anta utmaningen i köket av att laga god vegansk mat, hittills har det inte varit några problem alls. Många tror att man skulle tappa muskler eller inte få resultat i spegeln (vilket kosten är en bidragande faktor till) osv, men både jag och P kan intyga att äter man rätt vegansk kost så bidrar det absolut till en utseendemässigt mer ”vältränad” kropp i mening av att behålla musklemassa och tappa fett om man nu är ute efter det. Men såklart  är allt personligt och på vilket sätt man äter i kombo med träning. Men har man som argument att inte vilja äta vegansk kost pga att utseendemässiga resultat på gymmet skulle utebli så är det fel (för er som undrat) 🙂 Min kanske viktigaste faktor i det hela är hälsoeffekten och hur bra min kropp mår av denna kosten. Stay tuned för med recept & vegansnack!

Torsdag – Pluggsnack & Barrys invigning

Vilken härlig Torsdag. Jag har haft en hetsig vecka med mycket jobb och bestämde mig för att jobba hemifrån idag. Gå runt i myskläder, dricka kaffe, ordna med tvätt, äta frukost framför morgon nyheterna och njuta av kaffet från vår nya Nespresso maskin. Underbart! Inget tidigt morgonpass eller stress för att hinna iväg och passa tid. Det är vardagslyx för mig att bara vara.

Jag har skrivit på nya artiklar för Nouw magazine. Har ni läst min senaste? HÄR! Så roligt att skriva hälsoartiklar för dem!!

Samt suttit med en kostguide till en ny PT kund som snart är klar. Jag kommer som sagt att ha ett fåtal platser för PT timmar i höst vid sidan om studierna samt erbjuda coaching online. Intresserad? Skicka ett mail till hanna.elfast@icloud.com så berättar jag mer.

Galet att jag börjar plugga igen nästa måndag. Jag ska ha helgen fri från jobb för att ladda upp inför skolstart. Det ska bli SÅ kul! Detta program kommer jag att läsa två år framåt för att få spetskompetens inom det jag vill jobba mer med – kommunikation & marknadsföring. 1/3 av utbildningen kommer att vara praktik så har ni någon kontakt på en byrå i Göteborg eller inhouse marknadsavdelning som ni tror passar mig – holla at me!! hanna.elfast@icloud.com. Jag är super taggad och ska bli roligt att plugga igen, jag är en av dem som faktiskt gillar studier! 🙂

Senare idag är det invigning på Barry’s i Göteborg, jag är självklart på plats för att fira med gänget. Tanken från början var att jag skulle vara med som instruktör men planen ändrades när jag kom in på utbildningen och jag förstod att jag bara har 24h på dygnet tyvärr. Så jag kommer inte att hinna att hålla pass på Barrys i höst i kombo med utbildning och att driva mitt eget, men har ni möjlighet att prova passen – så måste ni göra det! Sjukt rolig träningsform som man bara måste prova på för att förstå grejen. Det blir alltså ett rejält träningspass för mig i ”the red room” hos Barrys på Kyrkogatan ikväll följt av bubbel och firande av det nya träningsstället. Kul att Göteborg får lite mer och nya träningsmöjligheter!

6 snabba om kost

Vad finns alltid i din kyl?

– grapefrukt, ajvar, jordnötssmör, rotfrukter, bladspenat, Nocco.

i din frys?

– frysta grönsaker mix, frysta bär, fryst mango, hackad ingefära, hackad chilli, basilika.

…i ditt skafferi?

– ris, quinoa, fröknäckebröd, olika mjöl på mandel, kikärtor, kokos osv, kikärtor, linser, tomatkross, kokosmjölk.

Snabbaste och enklaste maten du gör hemma när tid inte finns? 

– på bild ovan, en plåt in i ugnen medolika grönsaker & rotfrukter. Serverar med någlngod röra som hummus eller ajvar. Enkelt snabbt & det gör jag säkert 2 gånger i veckan när kag kommer hem från gymmet och är hungrig! 🙂

Vad är det godaste du vet som är hälsomat?

– olika bowls med matiga sallader eller smoothiebowls!

Craving på sådant som inte är så nyttigt?

– en gång i måndagen blir jag sugen på choklad, då gör jag en smoothie med kakao eller tar en bit vegansk mörkchoklad.

Bästa hälsohaket i Göteborg?

– BEETS för sallader, Juicekällan för juicer, LE för smoothiebowls & JOS när man vill käka med en vän och sitta på ett trevligt ställe med bra mat! 🙂

Recept – fettsnål vegansk thaigryta + Q&A

Q: ”jättebra recept! Jag tycker det är svårt att laga nyttig mat som också är lämplig som matlåda/att värma, skulle tycka det vore grymt om du kunde göra ett inlägg om det ifall du har tips! Mitt problem är att jag varken har ugn eller frys (hej stockholms bostadsmarknad!) så är rätt begränsad… :)”

A: Hej! Tack för din fråga! Förstår att du är lite begränsad utan frys & ugn. Jag skulle rekommendera att foodprepa matlådor för veckan och då köpa hem ex frysta grönsaker där du använder hela påsen till receptet nedan exempelvis. Grytor med ris eller bara som dem är är kanon för matlådor och är enkla att gör a mycket av för veckan.

Här kommer ett recept på min Thaigryta som blev mina lunchlådor denna veckan!

– släng i ett paket frysta grönsaker (valfri sort och mix)

– stek tillsammans med 1 pressad vitlöksklyfta, 1msk riven ingefära, 1tsk hackad chilli.

– i med två paket kokosmjölk (light om du vill), krydda med ett par skedar rös curry pasta, sweetchilli sås, soya, lökpulver, sriracha sås & smaka av med salt & peppar.

– i med ett paket färdigkokta kikärtor och ett paket gröna linser.

Rör om och servera med ris eller bara som den är. Mums!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!