Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

9 månader med plantbaserad och veggo kost – bemöter kritik

Jag får en del frågor om hur det går med min plantbaserade kost och om jag fortfarande inte äter kött. Jag har inte ätit kött sedan Augusti och jag saknar det inte alls. Beslutet om att äta plantbaserat grundades på en ren och skär wakeup call om hur köttindustrin ser ut, om djurs lidande, om klimatets påverkan och om hur kroppen mår med kött-konsumtion. Jag har aldrig sagt att jag aldrig kommer att äta kött, jag förbjuder mig inte från något. Men att äta kött idag känns så långt ifrån vad jag känner för att göra. Tanken på vad det är man faktiskt äter gör mig äcklad och det faktum att jag inte behöver och rent enkelt mår bättre av att utesluta kött gör valet ännu enklare i att avstå.

Vad som förundrat mig mest under de här 7 månaderna är andras reaktioner. Reaktioner om att det skulle vara synd om mig för att ”jag inte får äta” kött eller att en förkylning beror på näringsbrist på grund av att jag inte äter kött. Det är den feedbacken jag fått blandat med personer som tycker att jag är inspirerande som lyckas. Jag förstår att det är med välmening men någonstans så är det inte så att folk ifrågasätter socker-konsumtion eller liknande men när någon väljer bort djur, då upplevs det super provocerande. Någonstans handlar det om sin egen kropp och sina egna val och även om åsikter kan vara av välmening så är det bättre att fokusera på sig själv. Jag kastar inte skit på folk som äter kött, jag är väldigt tydlig med att alla får göra som dem vill. Därav räknar jag med att även jag får göra som jag vill och äta vad jag vill 🙂

Och för att bemöta er som har åsikter kring att jag har näringsbrist, har gått ner i vikt osv så har jag koll på mina värden och tar tillskott i form av det jag inte får i mig från kött. Dessutom äter jag väldigt näringsrik plantbaserad kost och kan lova att jag tillgodoser alla mina behov och äter väldigt hälsosamt och nyttigt. Att jag gått ner i vikt är helt enkelet för att min kropp är i balans och hittat en vikt som jag tidigare legat på, alltså inget som varit ett fokus eller ohälsosamt på något vis. Det ligger trots allt i mitt största intresse att vara snäll mot min kropp och vara hälsosam, därav skulle jag inte äventyra min hälsa genom att styra om min kost. Att äta plantbaserat är det bästa jag har gjort för min kropp och hälsa. Det finns otroligt många studier på hälsoeffekter av detta och så länge du tar B12 och håller koll på exempelvis järnvärden som tjej och andra personliga värden så är detta en helt fantastisk kosthållning! Jag mår bättre än aldrig förr och känner mig nästan detoxad med ett glow.

Att få höra att jag inspirerat till att äta mer vegansk, plantbaserat eller vegetariskt gör mig jätte glad. Oavsett om det är att byta ut några rätter i veckan, vilja laga vego hemma, eller köra helt plantbaserat så är det ett steg i rätt riktning! 🙂

Ha en fantastisk dag!

Kram H

Veckans planer & träning

Härliga Måndag! Jag har tagit en lunch i solen och suttit och pluggat med Marcella hela förmiddagen. Sedan vidare för jobb till eftermiddagen och efter det ska jag möta upp eventuella köpare på möbler. Säljer av lite för att få rum för ny inredningsstil. Ska bli roligt att piffa och göra om lite i hemmet. Mycket kan man göra själv. ”DIY” på pinterest är att rekommendera.

MÅNDAG: Plugg med Marcella och sedan jobb från lunch. Styrkepass för överkroppen från min Helath & Shape guide på kvällen.

TISDAG: Hårpiff hos Linnea (@hair_do_by_linnea), planen är nytt härligt hairtalk som ska sättas i. Efter det plugg på inlämning som ska in i slutet av veckan, ett träningspass och sedan valborgsfirande med ett gäng vänner.

ONSDAG: plugg, Telefonmöte, skriva och planera inför föreläsning (har jag sagt att jag ska åka ner och föreläsa på en svensk PT skola i spanien snart? så roligt!), barrys pass eller yoga.

TORSDAG: plugg, fota ett samarbete, pass på Barrys ”Ass, Abs + löpintervaller” favoriten.

FREDAG: Inga planer än, VILA.

LÖRDAG: Inga planer än, Fullbody på barrys?! (jag är inne i en barrys period då jag blandar dem passen med styrkepassen från min egen guide, så bra!

SÖNDAG: Inlämning i skolan ska in så den ska färdigställas. Sedan har vi städdag i föreningen och lite annat pyssel ska göras hemma.

Hoppas att ni får en härlig vecka!

Vi hörs 🙂

Kram H

Löptips för nybörjare

Att springa lopp är något som alla klarar av. Det är både en folkfest, rolig upplevelse, nyttigt och utmanande. Du utgår helt från dina egna förutsättningar och mål oavsett om det handlar om att bara ta sig runt eller att springa under en viss tid. Oavsett så kan du förbereda dig och träna smart inför loppen.

1. Är du nybörjare och vill hitta till löpningen eller helt enkelt klara av att löpa en viss sträcka exempelvis 5km utan att stanna rekommenderar jag att ta löpningen steg för steg. Ett smart tips är att sätta en timer på mobilen som du har med när du springer utomhus och börjar med att exempelvis löpa 2min, gå 1 min och hålla på så i 5km. Nästa pass så löper du 3min och går 30sek osv. Du bestämmer hur din uppdelning är beroende av vad som funkar för dig, men se till att löpa lite mer och gå lite mindre för varje pass. Tillslut genomför du hela sträckan utan att stanna.

2. Vill du bli mer uthållig i din löpning kan du göra som liknande övning med en timer. Nu sätter du timern på 5minuters intervaller där du ökar hastigheten och sänker hastigheten om vartannat i exempelvis milen om du förslagsvis ska springa milen på ett lopp i vår.

3. Vill du pusha konditionen till det bättre så är trappintervaller superbra! Hitta en så lång trappa du kan och löp ca 10 min innan för uppvärmning. Väl framme vid trappan så alternerar du små snabba steg på varje trappsteg upp med långa kliv på vartannat trappsteg upp. Sätt ett mål innan du börjar med hur många rundor i trappan som känns utmanande för dig och ta sedan 10 minuters jogg hem för nedvarvning.

PREMIÄR PÅ YOUTUBE

Hej mina fina!
Nu äntligen är den uppe. Min första vlogg. En dag av plåtning, visar hur jag redigerar med mitt topp filter i VSCO appen, äter lunch på hälsohak (favorit i Göteborg) osv. Häng med!

Jag är så taggad på att komma igång med min youtube kanal och jag blir super glad om ni vill prenumerera på den för att suporta!! <3

Puss och Kram

En fantastisk påsk

(Topp: HM, Byxor: Gina, Väska: LV, Skor: Berskha, Solglasögon: Gucci)

Vansinnigt härlig påsk. Jag har umgåtts super mycket med familjen och hängt i solen. Vilken sommarfeeling som drog över Sverige helt plötsligt och lagom till de lediga dagarna. Bikini på altan, grillkvällar ute och hopp från uteservering till uteservering. Helt underbart! Vill knappt titta på väderrapporterna om hur resten av veckan kommer att se ut. Imorgon kommer en sista dag av kanonväder till Göteborg och då ska jag njuta, först skriva en tenta och sedan åka ut till skärgården och dricka iskaffe med mamma på altan. Jag har kommit in i sådan semesterfeeling i vardagen och kan mellan jobb och plugg verkligen känna ljuset i tunneln och att vi bara har en massa härliga stunder framför oss med vår, sommar och sensommar. Ja ni hör ju vilken period om året som är min favorit..! 🙂

Träningen har rullat på under påskledigheten också. Idag blev det ett Barrys pass med Audrey, abs and arms stod på schemat. Det blev även en löprunda i helgen som jag är riktigt stolt över, löpning utomhus är inte min starka sida. Jag är mer för intervaller. Men man ska ju leva som man lär och öva på sina brister. Kanske blir det en härlig period av löpning utomhus för mig: Ni vet när kondisen faktiskt är så bra att det inte är jobbigt utan mer njutfullt att springa i skogen och man super in omgivningarna och upplever naturen på ett helt annat sätt? Så var det i helgen, tidigare har jag mer känt att det är jobbigt och fokus blir snarare på att ta sig runt bra än att ta in vad som händer runt omkring. Super härligt och jag börjar förstå what the fuzz is about! Kondisen kan jag ju tacka Barrys löpningen för och jag är super taggad på att utmana kroppen och öka frekvensen på passen och se hur kroppen svarar på att hinna återhämta sig väl däremellan!

Nu ska jag dyka ner i plugget en stund till innan läggdags.

Hoppas att ni haft en fin påsk och ledighet!
Kram H

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!