Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Listan på mat att ha hemma för att äta mer plantbaserat

(detta goda receptet på vegansk kikärtsgryta med qunoa hittar ni HÄR)

Hej mina fina!

Ni som följer mig känner till att jag äter plantbaserad kost (alltså inget från djur som kött eller mjölk). 
Jag får ofta frågan om HUR? viljan kanske finns, men HUR äter man mer veganskt/plantbaserat?
Det enklaste steget till att äta mer veganskt (oavsett om det är av hälsoskäl eller för djurens skull) är det att ha saker hemma så att steget till att välja något veganskt blir mycket mindre.

Här kommer en lista av bra saker att ha hemma som jag som äter veganskt alltid har i kylen/frysen/skafferiet:

  • Linser / bönor / kikärtor
  • krossade tomater (blir en bra bas till olika typer av grytor, chillii sin carne eller pastasås)
  • Kokosmjölk (även här en bra bas till soppa eller gryta)
  • råris (perfekt till thaigrytan)
  • Bönpasta (finns så god i butikerna, perfekt att få proteinet från även från pastan till skillnad från ”vanlig” pasta)
  • Chiafrön (jag äter chiapudding varje morgon nu, även här skönt att få i mig proteinet enkelt via super fröt
  • Frysta grönsaker (i mängder!! detta är ett måste, så enkelt och ekonomiskt för den som tror att vegansk mat måste vara dyrt)
  • Frysta bär & mango (på gröten eller chiapuddingen, eller när sötsuget slår på på kvällen?)
  • Havremjölk (oavsett om du är vegan eller ej, hoppa på denna goda trenden som alla andra. Oatlys framfart med sina produkter är fantastisk.)
  • Fryst svamp (Perfekt att slänga i en pastasås för konsistens istället för kött/kyckling)
  • Rotfrukter (också i mängder !! Håller länge i kylen och är en favorit att köra på en plåt  ugnen med goda kryddor)
  • Fryst färs från anamma (detta är soja protein och jag rekommenderar inte att basera proteinintaget här, utan det har vi ibland när det vankas tacos en tredag eller liknande)
  • Olivolja / Kokosolja / Rapsolja, valet är fritt men investera i en fin olja att använda i måtta i matlagningen nu när smör inte finns hemma.
  • Färsk frukt (jag tar gärna ett äpple på eftermiddagen, banan på gröten och en grapefrukt på morgonen för att kickstarta med C-vitamin)
  • Avokado! En personlig favorit med nyttiga fetter och som mättar bra. Är guacamole guds gåva till folket??!!!!!
  • Färska grönsaker (gärna en salladsmix, tomater, paprika osv. Du kan inte äta för mycket grönt, och din kropp kommer att tacka dig!

Så kan det se ut hemma hos oss. Utöver en balanserad kost med mycket grönsaker, protein, kolhydrater och fett från växter så tar jag tillskott i form av B12, D3 och Omega3 från alger varje morgon. Med den balansen går kroppen som en klocka. Jag har energi till min ganska hektiska vardag, till tuffa träningspass flera gånger i veckan och till allt annat som vardagen innehåller. Jag är ganska ny med denna kost, ca. 3 månader tillbaka och det är utan tvekan det bästa jag gjort. Jag mår fantastiskt!! 

Ni som också äter plantbaserat, vad skulle ni vilja fylla på listan med? 

Kram H

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!